Onze incompany mindfulness trainingen

De toegevoegde waarde van mindfulness op het werk

In de basis is de mindfulness training er op gericht in het opmerken en toelaten van gedachten en gevoelens die er tijdens het uitvoeren van werkzaamheden op dat moment zijn. Ons lichaam, onze gevoelens en gedachten geven ons een soort "GPS signalen" af over de juistheid en de kwaliteit van onze werkzaamheden die we op dat moment uitvoeren. Als we leren om deze signalen te verstaan neemt de kwaliteit van onze werkzaamheden toe.


Deze vaardigheid kan d.m.v. bewustwoording en oefening geleerd worden. Tijdens de lessen wordt gericht en bewust met aandachtoefeningen gewerkt. Centraal in deze praktische training staat dat de deelnemers oude, ingesleten en automatische emotionele reactiepatronen leren herkennen als ze zich voordoen, waarbij de aandacht gericht wordt op de emotionele lichamelijke reacties bij het patroon. Uit dit steeds weer bewust worden en toelaten ontstaat er geleidelijk acceptatie en ruimte om op een andere manier te handelen. Door oefenen leren de deelnemers deze vaardigheid toe te passen tijdens het uitvoeren van hun werkzaamheden.Een voorbeeld kan dit verduidelijken. 


"Stel je krijgt kritiek van iemand. Dit levert direct een onaangename spanning op. Gedachten schieten door je hoofd en in je lichaam voel je een beklemming rond je borst, een snellere hartslag en je merkt dat je warm wordt en een kleur krijgt. Je slikt in wat je eigenlijk zou willen zeggen. Uren later heeft het voorval je nog in de greep. Je maalt door over wat er precies gebeurt is, wat je eigenlijk had willen zeggen maar niet durfde en hoe je het een volgende keer zou moeten aanpakken".

Cyclus van 6 weken:

Les 1 - Ons lichaam:

Welke signalen geeft ons lichaam ons?

Les 2 - Onze gevoelens:

Welke boodschappen zitten er in onze gevoelens?

Les 3 - Onze gedachten:

Leren naar onze gedachten te kijken

Les 4 - De kracht van onze mind:

Hoe kunnen we de kracht van onze mind benutten?

Les 5 - Wie zijn we werkelijk:

De kracht van mindfulness in het nu

Mindfulness kan geleerd worden door oefening

Onze mindfulness is ontwikkeld op basis van jaren lange praktische beoefening. We doorlopen in de training de volgende stappen: 1) opmerkzaam zijn van wat er op dit

moment ervaren wordt (zintuiglijke indrukken, gedachten en gevoelens); 2) toelaten wat er ervaren wordt zonder automatisch maatregelen te nemen in het denken (analyseren, plannen, fantaseren, beoordelen, redeneren) of in het gedrag (vermijdingsgedrag, afleiding zoeken). Afhankelijk van het doel van de mindfulness training duurt 6 tot 10 lessen.